Mazanec a beránek z kynutého těsta

Základní kynuté těsto:
Kvásek:
150 ml teplého mléka
1 kostka droždí
1 lžíce pískového cukru
Dále:
600 g hladké mouky
100 g másla
100 g pískového cukru
100 ml mléka
1 žloutek + 1 celé vejce
1 bílek na potření

Nejprve si rozdrobíme kostku droždí do teplého mléka, přidáme lžíci cukru a pořádně rozmícháme. Kvásek pak necháme zhruba 15 minut nakynout.

Mezitím si smícháme mouku s cukrem, přidáme mléko, vejce a rozpuštěné máslo. Poté přidáme vykynutý kvásek a zpracujeme v hladké těsto, které poprášíme hladkou moukou, přikryjeme utěrkou a necháme na teplém místě kynout zhruba hodinu.

Mazanec



1/2 základního těsta
3 lžíce mletých mandlí
100 g rozinek
plátky mandlí na posypání

Nejprve si do vody na chvíli namočíme rozinky. Poté do těsta zapracujeme tři lžíce mletých mandlí a rozinky. Vytvoříme bochánek a necháme ještě zhruba 15 minut kynout. Poté potřeme bílkem, posypeme plátky mandlí a pečeme ve vyhřáté troubě (horký vzduch) na 180 stupňů Celsia a pečeme dozlatova. (Já ho pekla zhruba 35 minut s tím, že po dvaceti minutách jsem ho přikryla kouskem alobalu a snížila teplotu na 160 stupňů )

Beránek z kynutého těsta
(dávka na 2 střední beránky)



1/2 základního těsta
maková náplň:
70 g mletého máku
100 ml mléka
3 lžíce cukru
1 cukrářský piškot (4 normální)
rozinka na oko

Nejprve si uděláme makovou náplň. Mletý mák s cukrem nasypeme do kastrůlku a přelijeme mlékem. Poté převaříme a nakonec vmícháme nadrcené piškoty, abychom náplň zahustily. Kdo chce, může přidat i trochu rumu. Pokud nemáte (rádi) mák, tak beránka samozřejmě můžete udělat s jakoukoliv jinou náplní (tvarohovou, povidlovou, pudinkovou, ořechovou atd.)

Poté si vezmeme těsto a 1/4 si z něj dáme stranou. Ze zbylého 3/4 těsta vyválíme obdélník a potřeme ho vychladlou makovou náplní. Zatočíme do rolády a krájíme na zhruba 1,5 cm široká plátky. Ze zmíněné 1/4 těsta, které jsme si dali stranou vytvoříme hlavičku beránka, ocásek a nožičky. K hlavě pak přikládáme jednotlivé plátky rolády a vytvarujeme beránka.

Necháme ještě zhruba 15 minut nakynout, potřeme bílkem a pečeme ve vyhřáté troubě (na horký vzduch) na 180 stupňů dozlatova. Mě to trvalo přibližně 20 minut.

Makový pletenec

Vzhledem k tomu, že jsem byla líná a ten druhý beránek se mi nechtěl dělat, tak jsem vzala roládu s mákem, co mi zbyla z beránka, rozřízla jsem jí podélně na půl, smotala a zapletla do pletence. Potřela bílkem a pekla na plechu spolu s beránkem cca 20 minut.





Komentáře

Oblíbené příspěvky